گام معلق سریالهای ماه رمضانی در ابتدای راه/ دو شبکه سریال طنز قدیمی پخش می کنند
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۰۷۹۱
همزمان با ماه مبارک رمضان، شبکههای مختلف تلویزیونی اقدام به پخش سریالهای ویژه این ماه کردهاند که البته قسمتهای اولیه هیچ کدام از این سریالها با استقبال روبهرو نشده است.
شبکه یک ماورایی
سریال «احضار» شبکه یک سیما، سریالی ماورایی معرفی شده و رگههایی از سینمای وحشت را در قسمت اول نشان داد، با این وجود برخی منتقدان این سریال را فاقد استانداردهای لازم ژانر «Horror» (وحشت) عنوان کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شبکه اول سیما پس از پخش «نونخ ۳» و به دست آوردن رتبه پربینندهترین سریال تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰ با پخش مجموعه تلویزیونی «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی، به استقبال ماه مبارک رمضان رفته است. حتی تیتراژ سریال «احضار» تلاش دارد حس ترس را به مخاطب القا کند، محمدرضا تخشید تهیهکننده این سریال میگوید: «احضار» موضوع جدید و متفاوتی دارد، اما ژانر آن ماورایی است و میتواند یاد سریالهای گذشته ایشان را زنده کند. «احضار» به موضوعات مبتلابه جامعه پرداخته و تلاش کرده است هشدارهایی را به مردم بدهد. برعکس آن شایعاتی که به وجود آمده است که عدهای میگویند سریال ترسناک است، اینگونه نیست و قسمتهای ابتدایی سریال که پخش شود، نگرانیها نیز برطرف خواهد شد.» استفاده از فضا و داستانهای ماورایی به طور عادی میتواند موجب جذب تماشاگر شود و جذابیتهای خاص خود را دارد، اما جنس رویکرد شبکه یک سیما در تولید سریالی با تم مسائل ماورایی در ماه رمضان از همان ابتدا با چالش کارشناسان مذهبی نیز روبهرو شده است. حجت الاسلام سعید اصفهانیان، از این رویکرد صداو سیما میگوید: «از نیمه دهه ۸۰، زمانی تلویزیون ما اجنه و شیاطین را با اسم «او یک فرشته بود» بر آنتن تلویزیون برد که دقیقاً خداوند در همان زمان، دست و پای شیاطین را میبست! ما در این ماه باید ولایت خدا بر مؤمنان و نجات ایشان را نشان دهیم نه آنکه در ۲۸ شب قدرتنمایی جبهه باطل را به تصویر بکشیم تا در یک شب بگوییم خدا هم هست! این مسئله با عنوان ضیافت الله معارض است. در سالهای بعد نیز این ماجرا تکرار شد و بعد از آن هم تلویزیون به سمت سریالهایی رفت که «روح» را شاخص تصویرگری در ماه رمضان قرار میداد!» این کارشناس مذهبی پخش سریال احضار را تکرار آزمون و خطاهای دهه ۸۰ عنوان کرده و آن را بومیسازی ذائقه غربی میداند.
«بچه مهندس ۴» با ژانر علمی- امنیتی
شبکه ۲ سیما در ماه رمضان فصل چهارم از سریال «بچه مهندس» را روی آنتن فرستاده است. فصل جدید بچه مهندس، همراه با تغییر بازیگر نقش اول سریال، یعنی روزبه حصاری، (بازیگر نقش جواد جوادی) و البته ورود به یک واقعه تاریخی همراه شده است. در ادامه استقبال از سریالهایی که «تم امنیتی» در آنها دیده میشود. مسیر داستانی سریال بچه مهندس که روایت رشد و موفقیت یک بچه یتیم پروشگاهی است، به سمت و سوی پروژه امنیتی مهندسی معکوس ایران از پهپاد امریکایی «RQ۱۷۰» کشیده شده است. پخش «بچه مهندس ۳» پس از موفقیت «گاندو» (سریال نوروزی شبکه ۳)، علاقه مدیران سیما به دنبال کردن موضوعات خاص علمی و امنیتی را نشان میدهد.
شبکه ۳، «یاور» همان «ستایش» است؟!
سعید سلطانی سریالساز باسابقه تلویزیون، مجموعه «یاور» را کارگردانی کرده که این شبها از شبکه ۳ سیما به عنوان سریال ویژه ماه مبارک رمضان درحال پخش است. «یاور» در قسمتهای اول شباهتهای انکارناپذیری با مجموعه «ستایش» داشته است. اولین و مهمترین شباهت این دو سریال نوع کاراکتر «یاور» با بازی داریوش ارجمند است. ارجمند در کاراکتر «یاور چلویی» همان بازیای را ارائه میدهد که در نقش «حشمت فردوس» ارائه داده بود. پدربزرگی داش مشتی و یکدنده با رفتار دیکتاتور مأبانه که موفقیت امروزش را مدیون تلاشهای سالهای گذشته است، در ضمن پسر بزرگی دارد که در نقش کارمند پدر و زیر سایه او است، اما در عین حال مخفیانه کارهایی میکند که بنیان خانواده را تهدید میکند، در ضمن باز هم مثل ستایش، پدر بزرگ، به نوه پسری خود بسیار دلبسته و وابسته است و...، این شباهتهای انکارناپذیر در همین ابتدا نقدهایی را متوجه «یاور» کرده است و به نظر میرسد هنوز سلطانی در حال و هوای ستایش باقی مانده و از آن بیرون نیامده است.
«رعد و برق» شبکه ۵
بهروز افخمی که مدتها بود اجرای برنامههای تلویزیونی را به فیلمسازی ترجیح داده بود، با موضوع سیل در شمال کشور، سریالی را به نام «رعد و برق» در حال ساخت دارد که به دلیل طولانی شدن روند ساخت دیرتر از سایر سریالها آماده پخش شده است. تهیه کننده «رعد و برق» مشکلات فنی و دشواری ساخت در دوران کرونا را دلیل تأخیر یک روزه در پخش این سریال عنوان کرده است.
داوود هاشمی با بیان اینکه او و بهروزافخمی (کارگردان سریال) حدوداً ۲۰ ماه است که درگیر این پروژه هستند، درباره ایده ساخت سریال «رعد و برق» به ایسنا گفت: در سال ۹۸ که سیل آمده بود، این ایده به ذهن آقای افخمی رسید و پیشنهاد کرد و دوستان صداوسیما هم استقبال کردند.
در زمان سیل، آقای افخمی با یک دوربین همراه با یکی از دوستان، از محل تصویربرداری میکردند و بعد از دو، سه ماه، ما تحقیقات جدی میدانی و کتابخانهای را شروع کردیم. حدود هفت ماه تحقیق و ۱۳ماه هم تصویربرداری کردیم که هنوز هم تمام نشده است و همچنان مشغول تصویربرداری هستیم. قسمتهایی را که آقای افخمی تدوین میکند، اگر پلانی جا مانده باشد یا قرار باشد نمایی دوباره تکرار شود، استودیویی در تهران داریم که در آنجا تصویربرداری میکنیم.
هاشمی در پایان گفته است: آنقدر خاطرات جذاب و حوادث و اتفاقات در سیل بود که این سریال قابلیت ۱۰۰ قسمت شدن را هم داشت، اما چون زمان نبود و پروژه سنگین و خسته کنندهای بود، ما ترجیح دادیم همین ۳۰ قسمت را تهیه کنیم تا ببینیم بعدش خدا چه میخواهد.
اولین قسمت از سریال «رعد و برق» با یک روز تأخیر از پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه روی آنتن رفته است.
بازگشت پرچمداران!
نکته بارز سریالهای رمضان امسال این است که هیچ کدام از مجموعههای حاضر به عنوان سریال طنز تولید نشدهاند. با وجود این شبکههای «تماشا» و «آی فیلم»، در اقدامی حساب شده، پخش مجموعههای پرطرفدار سالهای گذشته تلویزیون را شروع کردهاند. شبکه تماشا مجموعه طنز«متهم گریخت» و سریال درام«برادر جان» را درجدول پخش قرار داده است و «آیفیلم» نیز سریال طنز «ترش و شیرین» و سریال مشهور «صاحبدلان» را پخش میکند. با توجه به سابقه خوب استقبال مردمی از باز پخش سریالهای پرطرفدار قدیمی، باید منتظر بود تا آمار بینندههای سریالهای «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» در روزهای آینده منتشر شود تا میزان علاقه بینندگان تلویزیون به تماشای مجموعههای طنز در ماه رمضان مشخص شود.
جوان آنلاین
منبع: ساعت24
کلیدواژه: ماه رمضان بچه مهندس رعد و برق سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۰۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریال ۸۷ به زودی از شبکه یک سیما پخش خواهد شد
به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، رئیس سیمافیلم عنوان کرده بود که مجموعه تلویزیونی «۸۷ متر» قرار است از طریق یکی از پلتفرمها پخش شود، اما مخاطبان در این خصوص هیچ خبری دریافت نکردند تا اینکه کارگردان سریال خودش چندروز پیش، دست به کار شد و خبر داد که این مجموعه بعد از مدتها بلاتکلیفی بالاخره بختش باز میشود و روی آنتن میرود.
بیشتر بخوانید: احمدرضا درویش امسال «کندو» را کلید میزند؟به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، اما بحث تنها بر سر پخش یا عدم پخش سریال ۸۷ متر نیست. قضیه اینجاست که سانسور و حتی توقیف مجموعههای تلویزیونی از گذشته تاکنون ادامه داشته و در دوره مدیریت جدید براساس قولها و شنیدهها نوع دیگری از مواجهه با سازندگان، هنرمندان و سلبریتیها در دستورکار قرار گرفته بود که فاصله و شکاف پیشتر موجود میان برنامهسازان و مدیران رسانه ملی را عمیقتر جلوه میدهد.
پیمان جبلی از ابتدای حضورش در سازمان بهعنوان رئیس این رسانه ملی همواره بر استفاده از تمام امکانات سختافزاری و نرمافزاری برای جلب نظر مخاطب تاکید کرده بود. سابقه این رویکرد را میتوان در اظهارنظرهایش مورد بررسی و مداقه قرار داد و در این زمینه به راستیآزمایی قول و فاصله آن تا عمل دست زد.
از شروع دوره جدید مدیریت وی و همینطور دیگر مسئولان تلویزیون درمییابیم که این تمام ماجرا نیست و مدیران سازمان بارها با نگاهی نهچندان مثبت به مقوله حضور سلبریتیها واکنش نشان دادهاند. وقتی نسیم تغییر ساختمان شیشهای صداوسیما در جام جم را دربرگرفت، این گمان میرفت که براساس تصمیمات جدید دیگر نگاه مثبتی درخصوص سلبریتیها و مدل حضورشان در سازمان وجود نداشته باشد.
وحید جلیلی، قائممقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی از ابتدای حضورش در این جایگاه نگاه ویژهای به حضور افراد معروف در رسانه ملی نداشت و بیواهمه نگاه منفی خود در این رابطه را به سمع و نظر مخاطبان صداوسیما میرساند.
او بیان کرده بود: «طوری حرف میزنند که یک جریان رسانهای متنوع، رنگارنگ، پررونق و پرمخاطب داشتیم و یکباره افول کرد! دلیل اینکه تحول لازم و ضروری شد این بود که شما گفتید به ما اجازه دهید از آرمانها کوتاه بیاییم و خط سبزی اداره نکنیم، تا میتوانیم به سلبریتیها میدان بدهیم که اینها برای ما مخاطب بیاورند تا نظام قوی شود. بعد از ۲۰ سال چه شد؟ هم مخاطب بهشدت ریزش و افت کرد، هم سر بزنگاهها کسانی که برکشیدید، از جبهه دشمن سر برآوردند.»
حتی دیگر مدیران صداوسیما نیز کموبیش چنین دیدگاهی داشتند و مدام درخصوص حذف هرگونه سلبریتیمحوری، مجریمحوری و تهیهکنندهمحوری که غیرمنطبق با سیاستهای رسانه ملی بوده،تاکید میکردند و بهجای آن حرف از مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهرهها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیبهای گذشته میزدند و این مهم را در دستور کار خویش و مجموعه زیردستشان قرار میدادند.
آنها اینطور به مردم القا میکردند که دوره بدون میدان دادن بیبرنامه به سلبریتیها گذشته است و روال سابق در همکاری با افراد بهاصطلاح مشهور با تغییراتی جدی مواجه میشود. دیری نپایید که نگاه بهظاهر تغییرناپذیر مدیران سازمان در برخورد با مساله مهم مواجهه با سلبریتیها رنگ باخت و ریزش مخاطب رسانه ملی آنها را به این فکر انداخت که با تمام توان از همه ظرفیتهای موجود برای بازگشت چهرهها و هنرمندان مغضوب رسانه، به صداوسیما استفاده کنند تا آب رفته به جوی بازگردد و قاطبه مردم به تماشای دوباره برنامههای تلویزیون رضایت دهند.
در همین راستا علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما در نشست تبیینی رسانه و سلبریتیها که در آذرماه سال ۱۴۰۲ در بیرجند برگزار شد عنوان کرد که از حضور سلبریتیهای متعهد به انقلاب استقبال میکنیم و چهرههای هنجارشکن فتنه ۱۴۰۱ به شرط پشیمانی میتوانند به رسانه ملی بازگردند. قاطبه هنرمندان و چهرههای محبوب مردمی علاقهمند نظام و انقلاب هستند و حاضرند با رسانه ملی کار کنند و ما هم از حضور این چهرهها در برنامههای مختلف صدا و سیما استقبال میکنیم.
ممکن است با برخی سلبریتیها اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما دشمن ما نیستند و آغوش صداوسیما برای تمام هنرمندانی که میخواهند برای مردم و نظام کار کنند باز است و ممنوعیتی وجود ندارد. حتی ریاست سازمان هم پس از فعل و انفعالات صورت گرفته و با لحاظ کردن نگاه منفی مخاطبان به فقدان حضور چهرههای معروف و حتی محبوب در رسانه ملی در حاشیه اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در آذرماه ۱۴۰۲ بهشکل تلویحی حرفهای گذشته خود و مدیرانش را پس گرفت و در رابطه با بازگشت مجدد سلبریتیها به جام جم افزود: «اگر در چند جمله بخواهم بگویم، چهرهها باید در خدمت مردم، کشور، ارزشها، اعتقادات و فرهنگ اصیل ایرانی باشند. ما دست همه چهرههایی را که در این زمینه حاضر هستند با رسانه ملی همکاری کنند به گرمی میفشاریم. درهای صداوسیما همیشه به روی آنها باز است و امیدواریم چهرهها هم در را به روی خود نبندند و از ظرفیت رسانه ملی بهخوبی استفاده کنند.»
اکنون که مدیران سازمان صداوسیما عزم خود را برای به دست آوردن دل مخاطبان جزم کردهاند یا اینطور وانمود میکنند، بد نیست به چند مورد از تغییر مواضع آنها در برخورد با سلبریتیها و هنرمندان شناختهشده نگاهی بیندازیم و بهطور مصداقی با روند دگرگونیها و قبول واقعیتهای برنامهسازی توسط مسئولان مرتبط همراه شویم.
عیاری و دردسری به اسم گربهکیانوش عیاری در بخشی از برنامه استودیو هشت شبکه رادیویی نمایش اعلام کرد که سریال تلویزیونی ۸۷ متر از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت؛ ولی سابقه اخبار مربوط به پخش یا عدم پخش این سریال را باید در گذشته جستوجو کرد. این سریال سال ۱۳۹۵ استارت خورد و پس از وقفههای مختلف و گاه و بیگاه در راه تولید، کار تصویربرداری مجموعه در زمستان سال ۱۳۹۹ پایان یافت و برای پخش از صداوسیما در اختیار این سازمان قرار گرفت. درحالیکه مخاطبان با خاطره خوشی که از تماشای مجموعه «روزگارقریب» نصیبشان شده بود انتظار پخش ۸۷ متر را میکشیدند به یکباره خبر رسید که این سریال نهتنها در مرداد سال ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه یک نخواهد رفت، بلکه احتمال واگذار شدن این سریال به پلتفرمها نیز وجود دارد.
اما این تمام ماجرا نبود و عیاری یکی از دلایل عدم پخش اثرش از سوی تلویزیون را حضور گربهها در صحنههای داخلی و خارجی سریال عنوان کرد که این مساله با واکنش صداوسیما مواجه شد. پس از این اظهارات بود که شبکه یک سیما در جواب به کارگردان ۸۷ متر عنوان کرد: «برخلاف ادعای آقای عیاری، سابقه پخش سریالهای مختلف از تلویزیون حاکی از آن است که نشان دادن برخی حیوانات مانند گربه و پرندگان در آثار نمایشی محل اشکال و حذف نیست، بلکه نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نابجا در صحنههایی از سریال برای نشان دادن رفتوآمد حیوانات در محیط خانه از سوی بازبین تذکر داده شده و تصاویری مانند غذا دادن به گربه در سریال از سوی بازبین ایراد گرفته نشده وصرفا تصاویر مکرر، محل اشکال بوده است.»
حال اینطور بهنظر میرسد که گویا مشکل پخش سریال ۸۷ متر به دلیل آنچه مدیران تلویزیون نمایش تصاویر مکرر و غیرضروری گربه بیان میکردند، پایان یافته و این مجموعه پخش خواهد شد.
برپایی دوباره مهمونی ایرج طهماسب در خانه میزبانایرج طهماسب، برنامهساز محبوب و پرخاطره تلویزیون از سالها قبل «کلاه قرمزی» را برای این سازمان تولید میکرد و با بازخورد بسیار مثبتی هم از طرف مخاطب روبهرو شده بود اما ماه عسل طولانی طهماسب و صداوسیما در سال ۱۳۹۷ به پایان رسید و وی به تنهایی راه پر از سنگلاخ برنامهسازی برای طیف وسیع مخاطبانش از کودک تا بزرگسال را به مدد پلتفرمها در پیش گرفت و برای چند سال صداوسیما را در این مسیر تنها گذاشت. اما مدیران جدید پس از کشوقوسهای فراوان توانستند با طهماسب برای حضور دوباره در جام جم به توافق برسند و بهار روابط خودشان با این هنرمند پیشکسوت را برای بار دیگر آغاز کنند.
فرزاد حسنی و حضور مجدد در قاب تلویزیونمحسن برمهانی، معاون سیما در مصاحبهای که در آذرماه سال ۱۴۰۲ درباره حضور دوباره برندها در تلویزیون ترتیب داد، اعلام کرد تمام برندهایی که در سازمان صداوسیما در این سالها موفقیت کسب کردند، جزء سرمایههای صداوسیما هستند و سازمان هم از هیچ برندی صرفنظر نمیکند و در حال مذاکره با همه آنهاست. یکی از این برندها یا همان چهرهها فرزاد حسنی بود که معاونت سازمان با صراحت از حضور دوباره او در قاب تلویزیون خبر داد. حسنی در نوروز ۱۴۰۳ اجرای برنامه «ای نسیم سحری عید شد» را در شبکه نسیم به عهده گرفت و توانست نگاه مثبت منتقدان و مردم را نسبت به اجرای خود بهخوبی جلب کند و دل مدیران تلویزیون را نیز به دست بیاورد.
نمونهها به اینجا ختم نمیشود و میتوان این تغییر رویه در مدل برنامهسازیهای صداوسیما را بهصورت مشهود مشاهده کرد. رسانه، تنها امکانی برای انتقال پیام به دیگری نیست و بهقدری فضای فراگیری را در اختیار دستاندرکارانش قرار میدهد که اگر نتوانند از آن بهدرستی استفاده کنند، تعامل میان خود و مخاطبانشان را از دست میدهند و وقتی کار از کار بگذرد هیچ نوشدارویی برای بازگشت مخاطب نمیتواند اعتماد از بین رفته را ترمیم کند و بافتهای آسیبدیده را جوش بزند. به هر روی، اقدام مدیران سازمان در تغییر دیدگاه نسبت به استفاده از ظرفیت سلبریتیها و افراد معروف را باید به فال نیک گرفت و آنها را به تداوم این رویکرد تشویق کرد تا رسانه ملی با آسودگی خاطر بیشتری به کار تولید برنامه برای مردم بپردازد و از حواشی دستوپاگیر خلاص شود.
منبع: فرهیختگان
انتهای پیام/
کد خبر: 1229973 برچسبها سریال